Monday, June 13, 2011

Abang.


Dah nak gelap. Jam menghampiri angka 7. tak lama lagi azan maghrib akan kedengaran dari surau Taman Bukit Kinrara. Dah hampir 7 tahun aku ulang-alik ke surau tersebut. Anak-anak tengah ralit bermain di taman. Kalau tak panggil suruh balik, alamak azan baru sudah main. Leka bermain. Seronok punya pasal. Lepaskan gian, setelah seharian berada di sekolah. Maid pun masih kat taman, layan anak-anak main. Harap hati kita sentiasa cerah.

Anak sulung aku. tahun 6. tahun ini upsr. tak nampak gaya nak periksa. macam biasa je. tak pulun belajar. gi dan balik sekolah. tak risau. mak bapak je yang dok risau. anak rilek. nak marah pun macam tak patut je. tak nak marah pun naik risau, tak score. minat sesangat main bola. kurang fokus. main sekejap. bila jadual ketat sikit dah tarik diri. penat katanya. hanya dok main kat depan rumah je. padangnya luas sekankang kera je. budak tadika sepak pun dah lepas padang. budak macam dia tu lagi la. main pun dengan budak-budak sekolah menengah dan lepas spm. 

nasib baik ada duit lebih. boleh hantar belajar tuisyen. kat pusat tuisyen. kat rumah pun ada cikgu yang datang. biar penuh seminggu. tak ada rehat langsung malam. kalau tak dok tengok tv je. sepatutnya belajar je hidupnya. sepatutnya hidup dengan belajar je. tak payah pikir main. kalau nak main pun mesti target besar. wakili negara baru betul. pulun giler. hidup untuk main bola. ini tidak tak fokus. tak setia pada minat.
perjalanannya masih jauh. upsr bukan penentu hidup senang atau susah. pendidikan bukan penentu income yang kita bawa balik rumah. pendidikan bukan penentuan income yang kita bawa balik ke keluarga kita. itu kita kena jelas. lihatlah sekarang ini. ada ijazah, tak semestinya pendapatan lebih besar dari yang tak ada ijazah. malah ramai yang kaya raya tanpa ada spm. ada yang peniaga besar, tak sekolah pun. jadi sekolah bukan penentu kehidupan dihari muka. cuma kalau ada pendidikan kita ada sedikit kelebihan dari orang lain. tapi kelebihan ini, tak boleh lawan dengan berani. berani adalah kunci kejayaan. berani penentu kemewahan. berani penentu senang atau susahnya kehidupan. bukan berani membuta tuli. tapi berani gagal.


No comments:

Post a Comment